Barna bråker, mor er stresset, far er sliten og alle er sultne. Middagen ender ofte i mas og krangling. Barna vil ikke spise, vil ikke smake og liker ingen ting. Hva gjør du?
Det er nesten som om barn har en motvilje mot alt som er sunt, godt og riktig. Samme hvor mye foreldrene trygler og ber, lokker og truer, finner hverken gulrøtter eller poteter veien inn gjennom sinte sammenpressede lepper.
Jeg husker da jeg vokste opp, da var det alltid; ingen går fra bordet, før maten er spist opp. Herregud som jeg slet, for å få i meg den maten. Jeg har sagt til meg selv, at jeg aldri skal "tvinge" mat i ungene. Jeg mener at smaksløkene utvikler seg, og at en lærer seg å like mat med årene. Selvfølgelig fikk ungene mine sunn og god mat, da de var små, men jeg tvang aldri noe i dem.
Dere har sikkert hørt noen av disse utsagnene.
* Spis opp maten din, ellers blir det ingen julegaver.
* Spis opp, så blir mor glad.
* Spis opp, ellers får du det samme i morgen.
* Spis opp, ellers blir du ikke like stor og sterk som far.
* Du kan da ikke være mett allerede, tenk på alle barna som sulter.
* Spis opp, så blir det fint vær i morgen.
* Du skal spise maten som står på bordet.
* Jeg vet at du ikke er tørst, du fikk jo nettopp litt å drikke.
Jeg må jo le litt, for jeg tror at mange av disse utsagnene, har blitt brukt i de fleste hjem, eller?

Ikke alle som liker gulrøtter ;O)

46 kommentarer In " Spis for svingende! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.
desember 1st 2006 at 9:35 pm
Ha ha ha kongebra bilde av den gulrota:o)
Jeg slapp å spise mat jeg ikke likte da jeg var små, hadde vi middag jeg ikke likte så kunne jg gå og lage meg en brødskive i steden.
Og jeg hata løk som barn, og mamma lagde alltid kjøttkaker med løk i (Nå kjempegodt) men da var det helt grusomt, så mamma tok alltid og lagde kjøttkaker uten løk til meg…
Jeg har mange gode minner fra da mamma lagde kjøttkaker mens jeg var barn, for det var å stå ved konfyren og minne mamma på det…og hun glemte aldri…Jeg var et merkelig barn og likte få desserter og så jeg ble alltid tatt hensyn til og hadde vi dessert jeg ikke likte så fikk jeg is.
Tror man skal respektere barn hvis de ikke liker noe, for man lærer seg å like etterhvert. Og enkelte ting liker ikke vi voksne heller, noe har man jo “stygga” på. Sånn er det jo for barna og….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2006 at 9:43 pm
#1 cafemocca
Jeg tror ikke smaksløkene er ferdig utviklet når man er liten.
Men jeg kan huske at jeg måtte spise mat jeg ikke likte.
Mine unger har selvfølgelig måttet smake, og når de har smakt, og sagt at de ikke liker, da er det greit for meg.
Løk i kj.kakene likte ikke jeg heller, men nå er det jo nydelig.
Det var nok en god del ting jeg ikke spiste før, men som jeg liker nå.
Jeg klarte hverken tomater, champignon, kaffe eller rødvin, nå elsker jeg det :O)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2006 at 9:47 pm
Hehe..kjenner igjen mye her ja ;D
Artig innlegg flirer**
Her i huset sliter vi daglig med unger som ikke vil spise det vi lager.. hehe..
Randers ;D
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2006 at 9:50 pm
Jeg fikk ofte høre: “Spis, ellers er det ikke sikkert Nissen kommer!”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2006 at 9:50 pm
Når man spiser maten sin blir barn i Afrika mette. Stort sett burde vi spise fordi vi er sultne…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2006 at 10:05 pm
#3 Randers Ageme7
Vet du hva, jeg tror nok at det er noe som går igjen, i de fleste familier.
Du da, måtte du spise alt som barn?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2006 at 10:06 pm
#4 Positiv_Pessimist
Den er jo ganske så stygg da, men virket den?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2006 at 10:07 pm
#5 Yngve
Det er vel ofte det at, hvis en sier at de i Afrika sulter, da skal barna få dårlig samvittighet.
Noe som neppe funker…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2006 at 10:21 pm
Nei, du må være slu! Finn ut hvem som er ungenes “helter” i hverdagen. Og så finner du en artikkel/reportasje i et populært blad som faktisk forteller at akkurat disse “heltene” har hatt problemer i sin barndom (sammenfallende med hva dine barn føler) og at de faktisk har løst mange av disse problemene fordi de spiste mye gulerøtter eller spinat eller…
Avhengig av barnas alder kan du lese en sloik artikkel (fri diktning) eller- du kan benytte PC og faktisk lage din egen artikkel som presenteres som en utskrift.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2006 at 10:23 pm
Broren min tok alltid en gaffel for Hitler og Kongen da han var liten. Det spilte liten rolle hvem det egentlig var…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2006 at 10:29 pm
Det beste knepet hørte jeg av noen venner av oss. Mannen i huset la på en diger potet på tallerken til datteren og sa: Hvis du spiser opp alt det andre, så skal du få slippe den store poteten!
Smart!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2006 at 10:29 pm
#9 ARGUS37
Si meg en ting, hva er det du egentlig snakker om???
Har du fått i deg noe du ikke har tålt kanskje?
Jeg bare lurer…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2006 at 10:30 pm
#10 Yngve
Javel, den var jo ny…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2006 at 10:33 pm
#11 Tamina
Den var nok ikke så dum Tamina :O)
Jeg tror nok det finnes mange forskjellig knep en kan benytte seg av.
Men en annen ting er at, ungene er ikke dumme ;O)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2006 at 11:22 pm
Jeg truer ikke barna mine med mat, men prøver å forklare dem at dette trenger vi….., jeg lager ikke annen mat heller..å dem må sitte ved bordet… til vi er ferdige…..
jeg har en som spiser alt og en som pirker…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2006 at 11:36 pm
Jeg har aldri presset ungene mine til å spise opp alt, verken til middag eller til noen andre måltider. Jeg syns det er sunt at ungene får styre sitt eget magemål, at de selv kjenner når de er mette, at de kan bestemme hva de vil spise selv (selvsagt til en VISS grad).
Godterier, kjeks og snop mellom måltidene aksepteres selvsagt ikke i hverdagen. Og jeg prøver å friste med oppskårne frukt og grønnsaker. Men etter en del år med spiseforstyrrelser i min ungdom, prøver jeg å fokusere minst mulig på maten overfor ungene, prøver å få måltidene til å bli et koselig øyeblikk uten mas og gnål, press og negative følelser. Er livredd for at behovet for “kontroll” vil gro fram i dem og at MAT blir det de ønsker å provosere med fordi de vet at de da vil få masse oppmerksomhet fra min side. En av mine største redsler i livet er at barna mine skal få en spiseforstyrrelse, men det er jommen ikke lett å vite hva som er rett og galt her….
Jeg straffer, truer eller skremmer i alle fall ingen med noe så viktig som mat. Jeg premierer ikke med mat heller, for den del!
Ha en fortsatt god kveld!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2006 at 11:40 pm
#15 Minimor
Mine unger har heldigvis blitt mye bedre med årene, og nå smaker de ihvertfall på maten, før de sier at de ikke liker den.
Det er vel ingenting som er mer fortvilende, enn når barna ikke vil ha mat…
Ha en god natt…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2006 at 11:44 pm
#16 mairmog_8
Du har i hvertfall en veldig sunn innstilling til mat nå, om du ikke har hatt det før.
Jeg er helt enig i at en ikke skal premiere ungene med mat, ei heller straffe.
Spiseforstyrrelser rammer ikke bare jenter, noe vi kanskje trodde før.
Jeg kan tenke meg at du har slitt med dine problemer, så jeg kan forstå at du da vil være på vakt, ift ungene dine.
Takk for fin tilbakemld…
Ha en god natt :O)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 2nd 2006 at 12:20 pm
Små mennesker og smågriser liker jo SØT mat.
Så vi søter maten. Å finlese ingredienslister er ganske nedslående lesning;Det er sukker eller kjemiske søtningsstoffer i utrolig mange “vanlige” matvarer. F,eks i brød, ertesuppe, melkeprodukter og pålegg.
Når barnekroppene har blitt tilvennet til “uskyldige” daglige og hyppige doser med søtet mat … så blir selv frukt altfor smakløst.
Amerikanerne har tatt i bruk Neotam (10 ganger så søtt som Aspartam ). I valget mellom 10-ganger-søtere-enn-sukker og et eple… hvilket barn vil ha et eple da?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 2nd 2006 at 12:27 pm
#19 Endaka
Det er helt sant som du sier, vi tilsetter maten alt for mye sukker og kunstige søtningsstoffer.
Det er Aspertam og Sakkarin, og det som verre er.
Ungene får saft som drikke, istedetfor vann, som er den beste tørstedrikk.
Alt dette sukkeret som ungene får i seg, viser jo igjen i barnediabetes, og tennene får også gjennomgå.
Det er egentlig ganske skremmende, hva dette sukkeret gjør med oss…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 2nd 2006 at 1:53 pm
Da er julekake oppskrifter på plass i bloggen min,håper du finner noe du liker. Klem
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 2nd 2006 at 3:54 pm
Vi hadde en:
Spiser du skorpe og skalker fra brød så får du fin sangstemme.
Jeg har troen på å spise samlet, og at alle venter til sistemann er ferdig. Dette for å unngå at fokus forsvinner fra matbordet.
Artig bilde du hadde her. Feminin benstilling men……………..
Flot
t kveld videre !
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 2nd 2006 at 4:54 pm
#21 Belive
Da må jeg ile inn, for å se :O)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 2nd 2006 at 4:56 pm
#22 Kjartan Alvestad
Jeg har hørt at hvis du spiser litt svidd mat, da får du fin sangstemme :O)
Helt enig med deg, hvis en har dekket bord, og alle spiser sammen, da blir det med en gang mye koseligere :O)
Bilde er stilig ja, kanskje litt “småfeminint” he,he…
Ha en fortsatt fin dag…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 2nd 2006 at 6:04 pm
Jeg fikk beskjed om å spise opp ALT som JEG hadde tatt på tallerkenen. Hvis andre tok opp for meg, så kunne jeg stoppe når jeg ikke klarte mer. Men hvis JEG SELV hadde vært for grådig i matveien, så måtte jeg sitte til det var tomt på innhogget.
Fisk, da ble det ingen innhogg. Kun smør og poteter gikk unna da + rå revne gulrøtter. Saus og poteter er jeg mesterspiser på. Nå spiser jeg bare det jeg liker (lager selv). Er jeg ute og får servert mat,tar jeg opp forsiktig en porsjon for så ev. å etterfylle hvis smaken var knall god.
Tar du utfordringen jeg skrev på bloggkommentaren min?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 2nd 2006 at 6:09 pm
Jeg fikk svaret ditt. Helt ok, alltid beredt til å gjøre noe morsomt! Next time!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 2nd 2006 at 6:12 pm
#25 Turbotante
Jeg kan være enig i at, det som har blitt tatt oppå tallerkenen, det skal spises opp…
Egentlig en grei måte å gjøre det på.
Fisk som er SÅ godt, det er det beste jeg vet :O)
Poteter og saus kan jo nesten spises uten noe annet, for det er så godt…
Jeg tar utfordringen, men som jeg skrev, så skal jeg på restaurant sammen med hele familien min i morgen…
Det var jo typisk da, jeg som hadde så lyst :O)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 2nd 2006 at 7:11 pm
#26 Turbotante
Det høres bra ut, da sier vi det sånn :O)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 2nd 2006 at 7:54 pm
Ja vi har vel hørt den der før, kan man vel si…
Flott gulrot forresten, fra egen farm ??
Her i huset forsyner vi oss selv, og kan derpå tilpasse mengde etter matlyst og humør. Men det som legges på tallerkenen må spises opp og alt skal smakes på.
Avtalegrønnskaer hadde vi før i tiden og de ble byttet ut med jevne mellomrom. Dvs grønnsaker det ikke er lov å komme med en eneste liten sur mine til.
Mat skal være noe positivt, lystbetont og for å bli skikkelig glad i god mat så tror jeg at barna må utfordres litt. Det har de glede av i det voksne liv.
Her har det alltid vært en ledig plass rundt middagsbordet og en sikker hit er hjemmelaget potetmos, gjerne med mandelpoteter, en klatt meierismør og litt H-melk. Salt og pepper til hverdags, hvitløk, purre, chevre, gulost og ikke minst sellerirot som avveksling.
Selv fisken går ned når den serveres dandert oppe på hjemmelaget stappe.
Syns du er flink jeg, møter mange som gir opp og legger seg på de-liker-ikke-nivå veldig lett. Mat laget med omsorg, levende lys og en god prat rundt bordet, så blir det litt som oss voksne – da koser vi oss uansett hva som serveres.
Klem til du flinke mamma fra phenixmum
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 2nd 2006 at 8:02 pm
#29 phenixmum
Jeg tror barna spiser det de får servert, allerede fra de er veldig små. Mange har fått det for seg at, vi kan ikke gi de det, for det liker de sikkert ikke.
Hvis ungene får smake det fra de er bittesmå, blir det en vane for dem, som alt annet.
Når det kommer til fisk, så er det absolutt det beste mine barn vet.
De er sånn som; kan vi ikke ha fiskegrateng i dag mamma, på en lørdagskveld, da er det jo jeg som streiker.
Eller, kan vi ikke ha fiskekaker i dag, på en søndag :O)
Jeg skal jo bare være glad for det da, men det får være måte på.
Om lørdagen, da vil jeg ha noe godt til middag. Men hvis de får hj.laget fiskegrateng, da smiler de stort…
God klem til deg, som alltid legger igjen sånne herlige kommentarer :O)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2006 at 10:46 am
Jeg husker med mareritt tilbake til da jeg var liten, grøss… Da måtte maten spises opp, uansett om jeg likte det eller ikke.
Har ikke tall på hvor mange ganger jeg satt ved bordet til jeg skulle legge meg, fordi jeg nektet å spise opp. Dette er faktisk den eneste negative tingen jeg kan si om foreldrene mine.
Pga mat-tvang, er jeg veldig kresen i dag. Jeg spiser ikke fisk eller tilbehør som løk, paprika, sopp, tomater og masse annet(med trykk på masse).
Dette synes jeg er fryktelig pinlig når jeg er borte på middag. Men jeg klarer bare ikke, jeg får ikke svelget.
Jeg lovte meg selv at den dagen jeg fikk barn, skulle jeg ikke tvinge de til å spise, og det gjør jeg heller ikke.
Det eneste kravet jeg stiller til dem, er at de smaker. Liker de det ikke, så neivel ta deg en brødskive.
Barna mine spiser det meste, men det er selvfølgelig noen ting de ikke er så glad i, blandt annet forskjellige grønnsaker. Ikke noe problem det, vi har alltid flere typer grønnsaker til middag, så det er noe for enhver smak.
Tvang er ingen løsning…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2006 at 1:16 pm
Kjenner meg gudskjelov ikke igjen – har stort sett hatt hyggelige middagsmåltider med alle mine barn fra de var bittesmå. Men så har jeg heller aldri fokusert på det ene eller det andre av forskjellige matslag, har alltid lagd gode, varierte og næringsrike middager fra bunnen av – men det er en ting veldig mange foreldre glemmer… De små trenger faktisk ikke spise så veldig mye før det er nok mat – og variert nok. Barna finner ingen matglede dersom det stadig skal være en kamp om at det ene er mer viktig enn det andre osv. Liker småen bare sausen og den ene erten – så la hun/han fikle i seg dette. Neste gang smaker de på noe nytt. Det gjelder nemlig å ikke bry seg så mye – da oppdager unger selv at mat stort sett er godt.
Det er også feil å lage spesialretter til den lille – de får det samme servert som de voksne, kan selv ta på maten – og skal ALDRI tvinges til å spise noe som helst opp!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2006 at 4:23 pm
#31 snoopy
Da tenker jeg at vi har hatt det på samme måte, jeg måtte også sitte, til jeg hadde spist opp maten.
Det var et mareritt til tider.
Jeg hadde også en periode, hvor jeg ikke spiste sopp, champignon og tomater, jeg klarte bare ikke konsistensen av det.
Som sagt, tvang er ikke løsningen…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2006 at 4:27 pm
#32 Loredanafabel
Vi diskuterte akkurat dette i går, da hele familien min ble invitert ut på restaurant av min far.
Broren min har 3 gutter, og to av de spiste som spurver, han tredje satt ved bordet og spiste opp smitt og smule :O)
Han er den som alltid sitter lengst ved bordet, for han er så glad i mat.
Han ene er tynn som en bønnespire, og bare pirker i maten, så det er stor forskjell på dem…
Jeg tror det er riktig og ikke fokusere for mye på maten, som du sier.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2006 at 7:57 pm
drømte her en natt at jeg hadde to små rakkerunger som ikke ville høre før jeg snakket hardt til dem – på arabisk. ytterst interessant
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2006 at 8:25 pm
#35 Miriam Khalifa
Jeg kjenner til det med rare drømmer :O)
Snakker du arabisk kanskje?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2006 at 8:53 pm
#7 Den funket i noen år, men så var jeg litt vanskeligere å lure :p
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2006 at 9:20 pm
#37 Positiv_Pessimist
Jeg tviler ikke på det du ;O)
Tenker nok at den har blitt brukt, ganske så mange ganger, i de forkjellige hjem…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2006 at 7:14 pm
Masse kjente utsagn her…
Men løk i kjøttkaker, er jeg ikke vokst opp med. Faren min hatet løk, og min mann liker heller ikke løk.. Det samme med sønnen min…
Jeg elsker løk..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2006 at 7:59 pm
Hei på deg.
Joda, noen av utsagnene er kjent ja, det var skam å ikke spise opp maten. Det var bare lutefisken som ikke måtte spises.
Har hatt heimkunnskap i skolen og jeg måtte sende med de brev hjem for at foreldrene skulle si at de skulle smake og ikke ha dårlige holdninger til mat.Det var æsj, liker ikke osv, så det smittet til alle.
Gode matvaner, og god oppdragelse, må læres som alt annet. Flott du slår et slag for det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2006 at 9:51 pm
#39 Lavina
Mine unger er helt hysteriske, når det gjelder løk, men jeg kan ikke forstå det.
I dag hadde vi Wienersnitzel, noe som aldri har vært aktuelt, men plutselig i dag var det kjempegodt :O)
Så smaken forandrer seg kan du si.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2006 at 9:53 pm
#40 KONGLOMERATEN
Jeg tror nok at det er mange som ikke skal spise forskjellige typer mat, rett og slett fordi de tror at de ikke liker det.
Min eldste sønn hadde det for seg at han ikke skulle spise endene på pølsene, og det tok han lang tid, før han gjorde det.
Jeg kan godt forstå at du ble fortvilet, når ungene ikke skulle smake på maten en gang.
Vi har jo et ansvar som foreldre, uten tvil…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 7th 2006 at 4:39 pm
Hjemme var det strengt…den maten du tok på selv..skulle spises opp…Ingen gikk fra bordet etc… Samme regler gjaldt når voksne tok på til oss…
Mitt fristed var hos farmor…der spiste jeg under et helt annet konsept…
Hos mine barn og meg…har det vært slik at vi spiser når det er mat…i sammen…men ingen tvang om hvor mye og om renslikket tallerken…:-)
Heller litt mindre porsjoner enn å kaste mat..:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 7th 2006 at 7:21 pm
#43 2006geiro
Ja, jeg kan selv huske at alle skulle sitte ved bordet, og maten skulle spises opp. Jeg husker at det var helt forferdelig, kunne de virkelig ikke forstå at jeg ikke likte all slags mat ;O)
Det er en veldig grei regel, å ta oppå litt om gangen, det går jo an å forsyne seg mer enn en gang…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 7th 2007 at 12:10 am
Ja, jeg har visst i min barndom bedt dem hjemme pakke resten av middagen i en konvolutt og sende til ungene i Biafra hvis det var så synd for dem at jeg ikke spiste opp.
Jentungen her var ikke noe glad i erter når hun var liten. Vi inngikk en avtale på 3 erter hver gang det var på menyen. Det gikk greit. Etter hvert økte hun selv mengden, og i dag kan hun spise resten av ertene med brun saus på. Så her er aldri erterester. Så glad er ikke jeg i erter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 8th 2007 at 4:42 pm
Tror nok det kunne blitt noen konvolutter fra meg også opp gjennom barndommen.
Det viktigste av alt er å smake på maten i det minste, ikke si at man ikke liker det.
Jeg tror absolutt ikke på tvang…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende