Jeg var hos legen i dag, da jeg har fått en infeksjon på øynene mine. Konsultasjonen hos legen kostet meg 160,- og øyedråper + øyekrem kostet 298,-. Altså, nesten 500,- for å bli kvitt en øyebetennelse, er ikke det riv ruskende galt, eller er det bare jeg som reagerer? Hva synes du, og har du opplevd lignende tilfeller?
Jeg må si at jeg ikke akkurat ser frem til å dryppe øynene hver andre time i tre dager…For så å fortsette i seks dager…

36 kommentarer In " Det er dyrt å bli syk… "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
august 16th 2007 at 6:03 pm
Ja, det er dyrt å være syk for mange. Leit at du har fått en infeksjon da Larien! Håper det ikke er hornhinna da, for det er som regel fryktelig vondt også!
En venninne av meg hadde sår på bena hun trengte få leget. Hun har i sommer alene brukt over 13000 – ja 13 TUSEN på bandasjer og salver og lege. Kompresser og annet var helt spesielle og måtte kjøpes på sykehuset – hilsen spesialisten. Nå tror jeg hun får igjen mye av dette, men var det meg, kunne jeg ikke tatt imot behandlingen overhodet. Slike penger har jeg ikke. Hva gjør folk da?
Generelt, med mindre du bruker reseptbelagte legemidler, så må du langt på vei stå for utgiftene selv.
Bli fort frisk igjen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2007 at 6:12 pm
Jeg har munnsår (herpes simplex) og jeg fryktet at dette hadde spredd seg til øynene.
Da jeg var hos legen i dag fikk jeg en flytende gul veske inn i øynene, for å se om det var noe som hang igjen på hornhinna.
Legen mente at det ikke var det, men at det kunne være bakterier ifm med munnsåret allikevel.
Han var veldig nøye på at hvis det ikke var blitt bedre til i morgen, var jeg nødt til å komme tilbake til han.
Historien du forteller om her er virkelig skremmende, og som du sier, hva med de som ikke har de pengene…
Jeg husker selv min eldste sønn hadde fått stygge brannsår, og vi måtte kjøpe en hel eske med brannsårsalve, bandasjer o.l, det var svindyrt.
Jeg er nok heller ikke flink til å bruke egenandelskort, men det er jo min egen feil.
Det er virkelig skremmende at det skal være på dyrt.
Ukrutt forgår ikke så lett Sandri ;O)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2007 at 7:10 pm
Øyebetennelse er noe barna og jeg har hatt flere ganger, selv om det er et par år siden nå heldigvis.
Jeg har funnet ut at det blir fortere borte med rent vann på en bomullsdott, enn med medisiner.
Det som jeg da synes var irriterende var at barnehagen krevde at man skulle til lege og få behandling, selv om jeg holdt barna hjemme da de hadde det.
Leger er ikke billige, men det er medisinene som virkelig pleier å koste…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2007 at 7:16 pm
Legen min var ikke helt sikker på hva min infeksjon kom ifra, og derfor var han litt skeptisk.
Jeg er alltid litt redd, når det kommer til øynene, derfor er det bests å være på den sikre siden.
Men for et styr, dryppe øynene, og smøre krem hver andre time.
Sånn er det verste jeg vet.
Men ok, jeg skal ikke klage.
Det som er det mest skremmende er jo den vannvittige prisen det er på medisiner.
Og det er virkelig dyrt å bli syk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2007 at 7:19 pm
Ta det med en klype salt… Tenk deg hvis du var i USA. Da hadde sikkert øyedråpene kostet 1000kr, grunnet privatisert legehjelp og fucked up prismarket i forbindelse med MEDICare skandalen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2007 at 7:25 pm
det ER dyrt å være syk i Norge, men om det er dyrere enn så mange andre land – med tanke på inntekt og utgifter, det vet jeg ikke. men enig i at det koster dyrt å bli syk… selv har jeg gått inn og ut av legekontoret hele vinterer, der de ikke har funnet ut noe… kroner 160 per time… så kommer prøver og div. piller i tillegg.
Håper du blir fort kvitt øyeplagene og at medisinen i hvert fall virker !
‘klemme’
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2007 at 8:51 pm
Uff, man blir ekstra på vakt når det er noe med øynene. For noen år siden måtte jeg oppsøke en øyeklinikk i Oslo fordi det var håpløst å få time hos vanlig øyelege, det kostet kr. 500,- bare for konsultasjonen og jeg måtte også tilbake til kontroll. Husker også en gang jeg hentet en resept og medisinene kostet rundt 500 kr. Jeg har heldigvis råd til det, men det er uanstendig dyrt.
God bedring til deg, håper det går raskt over.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2007 at 8:55 pm
Norge har et fint system med offentlige sykehus osv. Likevel er det et faktum at i mange tilfeller dekkes ikke de reelle utgiftene når man får problemer. Her i Argentina er det flust med private ordninger der bedriftene tilbyr dekning til sine ansatte som en del av avtalen.
Dette innbyr selvsagt til forskjellsbehandling og strider litt mot “våre” norske sosialistiske holdninger. Likevel må jeg si det har vært glimrende for meg her nede med slik avtale. Private moderne sykehus, tannleger osv osv. Har aldri betalt 5-flate-øre for verken konsultasjoner, tannlegebehandlinger eller medisiner pga. fordelene bedriften gir meg. Vi har riktignok et rangsystem innad der dekningen avhenger av stilling, men bra for de ansatte hos oss er det uansett.
Problemet er selvsagt at slike ordninger ikke finnes for de fattige og at det offentlige stadig forverres.
I fremtiden tror jeg helt sikkert det blir mer av dette i Norge også. Bedriftene vil måtte tilby 100% gratis avtaler i kamp om de ansatte og helse blir big-business. Rart at det ikke er sånn allerede….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2007 at 9:03 pm
Joda, jeg er klar over det er snakk om helt andre priser i Statene.
Det blir jo også noe helt annet om man havner inn på sykehuset, og ikke har sykeforsikring.
Men nå tenker jeg på hvor dyrt det faktisk også er her i Norge.
5oo,- for å kurere en øyebetennelse synes jeg er i meste laget…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2007 at 9:06 pm
Ja, du skal ha god råd, for å være skikkelig syk, men ok, det er nok de som er flinkere til å bruke egenandelskort enn meg.
I ditt tilfelle var det vel kansje bare bra at de ikke fant noe, eller kansje mer frustrerende?
Jeg svir noe helt forferdelig i øynene, og føler jeg har småstein i begge øynene.
Når jeg ser på klokka er det visst på tide med enda en dose øyedråper ;O)
Jeg klager absolutt ikke, men det jeg vil frem til er hvor dyrt det faktisk er å bli syk.
Klem til deg :O))
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2007 at 9:07 pm
Ååååååh, øyebetennelse. ALT med øyne er hemskt ille og ekkelt. Har hatt en periode selv hvor øyebetennelsen rant så vanvittig over at det til og med var vondt å se på tv… Ja for ikke å snakke om hvor *host* stygg man blir.
…så er det også sånn, i sykdommens hete, at det får koste hva det vil bare man blir frisk. For egen del er det slik at jeg ikke tenker over prisen før jeg har blitt frisk fra hva det nå måtte være. Da først tenker jeg “ey, vent nå litt…”. Jaja, helsa først!
Ønsker deg god, goood bedring Larien
Og god, goood helg når den innfinner seg, bare en dag igjen!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2007 at 9:14 pm
Ja, det er jo helt sprøtt at man skal måtte betale 500,- for en konsultasjon.
Jeg kan jo fortelle da jeg var til scanning av hjernen av alle ting.
Jeg hadde klart å glemme å betale park.avgiften selv om jeg parkerte rett ved siden av.
Snakke meg om at man må til hjernescanning du.
Da jeg kom ut hadde jeg fått 500,- i bot ;O)
P.S De fant ingenting på scanningen he,he…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2007 at 9:22 pm
Ganske utrolig å høre hva du beskriver her. Er man høyt oppe på rangstigen har man altså større fordeler.
Jeg har alltid vært skeptisk til sånne ordninger.
Men ok, jeg forstår jo at det er et pluss for deg, og at du selvfølgelig er tjent med at bedriften har denne ordningen.
Man skal ikke før gå inn på ett tannlegekontor, før man er ruinert.
Jeg tror nok at helse vil bli big business, som du sier.
Jeg har faktisk sett mange som har valgt å gå “tannløse” nettopp pga at de ikke har råd til å fikse tennene.
Du nevner de fattige, og det skremmer meg at folk faktisk ikke skal ha råd til å gå til tannlege, eller helsetjenester.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2007 at 9:26 pm
Ja, øynene er jeg livredd for. Jeg kjørte på motorveien i går, da jeg plutselig mistet synet på det ene øyet.
Det var ganske skremmende, hele øyet var dekket med betennelse.
Som du sier så tenker man ikke på hva det koster, man betaler selvfølgelig, men allikevel er det dyrt.
Takk for go’ord Milla, og ja, en dag igjen :O))
Alltid like begeistret når fredagen kommer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2007 at 9:29 pm
Det er ikke rart at det er dyrt. Markedet for medisiner er gjennomregulert av alle siviliserte stater, til den grad at det koster fem milliarder kroner å så mye som få en medisin på markedet. De enorme kostnadene fører til at det bare er noen få store giganter som kan operere på markedet. Med litt fri konkurranse hadde vi alle nytt godt av billigere og mer tilgjengelige medisiner.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2007 at 9:35 pm
Apotekteknikeren foreslår alltid det billigste alternativet, uansett hvilke medisiner du skal ha.
Skal du ha Paracet, foreslår hun kanskje et annet merke, som virker på akkurat samme måte.
Men du har helt rett i dine påstander, og det burde vært flere på markedet…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 17th 2007 at 7:42 pm
Hei, kan legge tarot for deg i kveld, send meg en mail på miriamkhalifa@hotmail.com og send meg en mail med så detaljert som mulig hva du lurer på
Stikk innom bloggen min og ta en titt på mitt “fredagsekstra” innlegg!
Klemmer Nadiyya
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 17th 2007 at 8:51 pm
Da er mailen sendt, og jeg venter i spenning :O))
Snilt gjort av deg Nadiyya…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 18th 2007 at 1:03 pm
Hei på deg, min venn! Håper det går bedre med øyet ditt nå! Øyebetennelse er vondt og veldig ubehagelig, så stakkars deg!
Masse godbedringønsker fra meg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 18th 2007 at 1:09 pm
Hei Tamina :O))
Joda jeg kommer meg jeg, ingen fare.
Jeg driver å drypper øynene annen hver time, det er først da jeg merker hvor fort tiden går ;O)
Ha en flott helg…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 18th 2007 at 3:39 pm
Var til legen for nett det samme før ferien og reagerte på den stive prisen for øyedråpene og kremen.
Det hjalp i hvertfall på meg. Kan jo bare ha vært en flue som forvillet seg inn og irriterte:)
Synlig god bedring ønskes
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 18th 2007 at 4:30 pm
Oy, det var jommen dyrt! Glad jeg bor i et land hvor alle betaler en overkommelig sum i obligatorisk helseforsikring og at alle får all lege- og tannlegebehandling gratis og all medisin som skrives ut på resept gratis!!!
(For de som ikke vet det, så bor jeg i Slovenia. Kan forresten med det samme fortelle at kommunen vår har tilbud om GRATIS barnehage for barn nr. tre i alle trebarnsfamilier, -dette for å få opp fødselstallet! Flott tiltak!)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 18th 2007 at 5:04 pm
Javel, så du kjenner til problemet forstår jeg.
Du har vel fått det pga at du kjører med halvhjelm tenker jeg ;O)
Du kan jo begynne å kjøre med svømmebriller Marit, har du tenkt på det?
Du som har både svømmeføtter og snorkel :O))
Jeg er så god som fin igjen nå…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 18th 2007 at 5:06 pm
Helseforsikring skulle vi absollutt ha innført i Norge, det høres veldig fornuftig ut.
Gratis barnehageplass for barn nr.3, det var jammen ikke verst.
Det høres ut som det er mange fornuftige ordninger i Slovenia mairmog :O))
Ha en fortsatt fin dag.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 18th 2007 at 5:12 pm
Alt er dyrt…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 18th 2007 at 5:14 pm
Yipppi, jeg kan nå poste innlegg.
Jeg har innstallert Firefox og vips, så var det gang i det.
Er det de samme problemene du har Larien?
Håper det går bra med øyet. Jeg hadde problemer med slikt da jeg var “vill” guttunge.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 18th 2007 at 5:17 pm
Håper du snart blir kvitt betennelsen din. Sånt er kjedelig…:-(
Tenk på de menneskene i Norge som er alvorlig syke, men kan bli friske med behandling i utlandet. Leste om en mann som var kreftsyk og hadde 95% sjangse til å bli frisk med en behandling til 100 000 i Italia. Dette dekket ikke rike Norge…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 18th 2007 at 6:07 pm
Ja, du kan nok ha rett i det du ;O)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 18th 2007 at 6:08 pm
Tror du det kan ha noe med at jeg er en “vill jentunge”??? :O))
Jeg har også innstallert firefox, og nå kan jeg også poste innlegg, vi får det til vi ;O)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 18th 2007 at 6:10 pm
Jeg blir kvitt betennelsen jeg, ingen tvil om det.
Det er virkelig utrolig at duste Norge ikke kan forstår at noen faktisk er nødt til å ha denne behandlingen, selv om den er dyr.
Norge er verdens rikeste land, men hvem kunne egentlig tro det?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 18th 2007 at 7:40 pm
Uffda…. Ikke bra.
Jeg fikk kjeven av ledd, -i søvne.
Med reise, konsultasjoner, og røntgen, kom hele “presangen” på 1500 kroner!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 18th 2007 at 7:46 pm
Hvordan i alle dager går det an å få kjeven ut av ledd i søvne? Hva er det du bedriver om nettene Nunz…
Mitt kjeveledd er A-symetrisk, så jeg kan faktisk også risikere det, når som helst.
Kjeven er det mest kompliserte leddet, så de ville ikke operere, før det var høyst nødvendig.
Ja, det er det jeg sier, det er alt for dyrt…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 18th 2007 at 7:51 pm
Hehe, ja det lurer jammen jeg og andre på også! På sykehuset trodde de jeg hadde vert i slagsmål, haha….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 18th 2007 at 8:30 pm
Ja, hvem vet, du slåss gjerne i søvne ;O)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 5th 2007 at 11:50 pm
Nei, det er ikke rett!
Jeg tenker på folk som ikke er så godt bemidlet. En femhundrelapp blir i slike tilfeller et grovt innhugg i økonomien for dem. Slik skal det ikke være i et rikt land som Norge.
Selv tør jeg ikke tenke på hvor mye penger jeg har svidd av til lege, røntgen, gipsing, bandasjer, krykker, sytråd, penicillin… Nei, jeg tør ikke tenke på det.
Jeg vet i alle fall at jeg garantert hadde vært henvist til vann og tørt brød om jeg hadde vært like mye uheldig (bajas) som pensjonist. You know…
Nei, det er ikke rett at det skal være så dyrt i forhold til alle skatter og avgifter vi tross alt betaler!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2007 at 1:01 pm
Når alt kommer til deg, som er så uheldig, så forstår jeg at du nok måtte ha levd på tørt brød og vann…
Når alt kommer til alt, så tror jeg vi har det veldig godt, vi som bor i Norge.
Jeg mener selv vi burde hatt en helseforsikring, som innebar både sykehus, lege, tannlege osv…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende