Jeg leser i Vg at en kvinne ble voldtatt i sitt eget hjem. Skal man måtte gå rundt å være redd for hvem som ringer på døren. Mannen må jo ha observert huset en stund på forhånd, for å forsikre seg om at kvinnen bodde alene.
Dette er virkelig skremmende å lese om. Er du redd, for å åpne døren om kvelden?
Jeg begynner å tenke på at jeg skulle hatt dørlenke.
Her ringte det på i kveld, men det var bare en uskyldig liten gutt, som skulle selge en kalender.
Tallet er basert på statistikk for hele 90-tallet fra Statistisk Sentralbyrå. Krisesentersekretariatet anslår at antall voldtekter hvert år er omtrent 9000. Men kvinner vegrer seg for å anmelde voldtekt og overgrep: I snitt hvert år ble bare 413 av voldtektene anmeldt.
Av disse 413 årlige anmeldelsene førte gjennomsnittelig 48 saker til at voldtektsmannen ble dømt.
Et raskt regnestykke viser at 48 dommer av antatt 9000 voldtekter, viser at 0,53 prosent av overgriperne dømmes.
- Det er fritt frem for voldtekt, bekrefter daglig leder Tove Smaadahl ved Krisesentersekretariatet.
- Sørg for at det ikke finnes vitner til overgrepet. Sæd er jo ikke lenger noe bevis på voldtekt. En kvinne fikk store blåmerker under voldtekten, men gjerningsmannen sa bare at de hadde hatt heftig sex. På voldtektssentrene er det tilfeldig om gode bevis blir sikret. Det som gir grunnlag for at gjerningsmannen blir dømt, er at kvinnen sliter med store senskader og traumer. Domstolen mener at det tyder på at noe har skjedd, forklarer Smaadahl.
- Kvinner har ikke rettssikkerhet. Samfunnet sier fremdeles at kvinnen er fristerinnen og at hun har seg selv å takke, det ses på som et privat anliggende mellom kvinnen og mannen, sier hun, og legger til:
- Dette er ikke private anliggender. Det er kriminelle handlinger som må prioriteres i hele
533 anmeldte voldtekter ble ifølge statistikken aldri etterforsket.
| Tallene som skremmer | |||||
| År | Anmeldte | Etterforsket | Tiltaler | Dømte | |
| 1991 | 387 | 326 | 97 | 72 | |
| 1992 | 429 | 357 | 101 | 53 | |
| 1993 | 395 | 379 | 105 | 76 | |
| 1994 | 366 | 348 | 83 | 57 | |
| 1995 | 369 | 309 | 62 | 36 | |
| 1996 | 423 | 338 | 54 | 30 | |
| 1997 | 424 | 358 | 68 | 35 | |
| 1998 | 456 | 380 | 65 | 41 | |
| 1999 | 467 | 388 | 57 | 31 | |
Kilde:Dagbladet.no
Disse tallene er virkelig skremmende, eller hva synes du?

49 kommentarer In " Skal man gå i redsel for å åpne dørene? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
november 27th 2007 at 6:23 pm
Jeg blir redd, ikke på egne vegne, men andres. Jeg syns det er uhyggelig at folk kan bli oppsøkt på den måten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 6:25 pm
Eldre har vært redd i lengre tid for å opne dørene om kvelden…
Nå er det kvinner det skal gå utover..
Skjønner ikke hva menn har så imot oss for..
Synest det er skummelt hvordan samfunnet utvikler seg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 6:28 pm
jeg tenker ikke noe på slikt og velger å tro at jeg er trygg, eller i hvert fall trygg nok.
Man kan uansett aldri helgardere seg… Men skjønner at folk blir redde, for det er jo en skremmende ting – at noen tvinger seg inn i ditt hjem…
‘godklem’
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 6:45 pm
Så du er trygg på at det aldri kan hende deg?
Jeg må si at jeg synes det er virkeilg skremmende, at man skal kunne risikerer å bli voldtatt i eget hjem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 6:47 pm
Eldre mennesker har nok hatt en redsel for å åpne dørene på dagtid også.
Det er nok mer komplekst enn som så henniya, at de har noe imot oss kvinner.
utviklingen er uhyre skremmende, og jeg må si at jeg ikke liker meg ute alene om kveldene.
En kveld jeg stod uten bil, måtte jeg gå gjennom en helt mørklagt kirkegård, og jeg skal love deg at jeg kikket meg bak skulderen mer enn en gang.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 6:49 pm
Komplisert skulle det være ;O)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 6:49 pm
Og så lenge det er noen kvinner som faktisk lyver om vodtekter som aldri har funnet sted, så kan ikke juryer se bort fra at alle kvinner gjør det samme?
Men hva med en “ferdsskriver” på byen? MP3-spillere kan som oftest brukes til å ta opp lyd! Har man en sånn på opptak, så vil det ikke forhindre overfall. Men den kan bevise det i ettertid.
Og hvis hver drittsekk vet alt som sies, faktisk kan bevises i ettertid, så vil det kanskje virke forebyggende?
Men, ja, trist at slik i det hele tatt kan bli nødvendig
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 6:52 pm
Når man ser på tallene, som kom litt dårlig frem her, så er det få som blir dømt for voldtektene.
Det at de nesten er garantert til å slippe unna, er helt utrolig.
Man skal kunne føle seg trygg i eget hjem, men sånn ser det faktisk ikke ut lenger.
Klem til deg :O)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 6:58 pm
Man skal nok ha sterke bevis, for at gjerningsmannen blir dømt.
Det eneste som teller da er vel vitner, tenker jeg.
En voldtektsmann ville vel sørge for å få fjernet opptakeren.
Jeg tror nok neppe dette vil være løsningen.
Jeg tror fler og fler, går med pepperspray, og lignende i tilfelle overgrep.
En skremmende utvikling er det uansett.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 7:00 pm
Tror ikke man skal være redd for å åpne døren om noen ringer på. Risikoen for at det står en voldtektsmann utenfor som angriper når døren åpnes – er statistisk sett forsvinende liten. Det er større sjanse for at du blir både voldtatt og slått helseløs av kjæresten, samboeren el. ektemannen. Ja, endog drept.
Faren er mao andre steder enn der man tror…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 7:04 pm
#4 du skriver at noen kvinner lyver om voldtekter. Det er jo sant, og i 2007 hadde vi noe helt groteske saker med kvinner som løy og ble dømt.
Å bli voldtatt, og ikke blir trodd er jo et nytt traume. Forferdelig opplevelse for personen og familien hans/hennes.
Allikevel må man ha rettsikkerhet.
Jeg spør bestandig hvem det er før jeg åpner døren. Det med lenke er jo en god ide.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 7:17 pm
Hysteri på sitt største. Man leser om en sak der det og det skjedde og da går man til den latterlige konklusjonen at man er utsatt selv. Du kan liksågreit gå rundt å være redd for at du skal få en komet i hodet med denne holdningen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 7:17 pm
Sjansen for at det står en voldtektsmann utenfor døren er nok liten, men den er der, og det er skremmende nok.
Det gjør at man blir litt mer var, for å åpne døren.
Det du nevner med at man kan bli voldtatt, slått eller drept av samboeren har du mye rett i.
Det er nok ikke så mange som tenker over det.
Man kan uansett ikke gå rundt å være redd, da kan man jo slutte å leve.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 7:22 pm
Bevisene burde jo være ganske sterke her også, for at man skal kunne dømme en mann.
Nå er ikke sædrester gode nok bevis lengre, for det kunne jo være frivillig.
Eller et samleie kunne bli gjennomført, for så og si at man har blitt voldtatt.
Utspekulert, men ja, det forekommer.
Det at du spør hvem det er som står utenfor, viser jo at du tydelig er redd.
Dørlenke kunne jeg nok tenke meg ja.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 7:26 pm
Når man leser om at en kvinne blir voldtatt i eget hjem, så blir man skremt.
Jeg sier ikke at jeg er livredd for at det står en voldtektsmann utenfor døren her hos meg, men jeg sier at det er skremmende at det skjer.
En liten ting til slutt, jeg er redd for at jeg skal få en komet i hodet ;O)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2007 at 2:55 pm
Vanskelig å forholde seg til disse mørketallene. Skal det bli slik at kvinnene må skade seg selv ekstra for å bli hørt etter en voldtektsak?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2007 at 4:20 pm
Det er litt av en problemstilling, når man kan mistenke både den ene og den andre.
Man har jo opplevd kvinner som har hatt frivillig samleie, som har anklaget vedkommende for voldtekt, så hvor går grensen lurer jeg…
Når ikke sædrester er bevismateriale, da kan det ikke være lett å dømme vedkommende.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2007 at 9:00 am
Dette var faktisk utrolig grusomt å høre om. Det er noe med at vi definerer vårt hjem som et trygt sted. Når dette trygge stedet plutselig forvandles til noe grusomt utrygt så skjelver det forferdelig i vår grunnmur. Noe raser sammen inni oss.
Håper de gir ham en lang, lang, lang straff!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2007 at 9:37 am
Huffa meg, det er skremmende at det skal være sånn!
Min svigermor er og har alltid vært hyperforsiktig når det gjelder dette med å låse døra. Hun maser på meg som ikke låser når vi er hjemme, men det blir kanskje virkelig sånn at man er nødt å låse dørene hele tiden…?
Vi har dørlenke og den må barna ha på når jeg er borte, -de får ikke lov å åpne døren for fremmede. Evt. kan de gå på verandaen og se hvem som ringer på før de låser opp.
Bedre føre var enn etter snar….
Selv om det er veldig trist at det må være sånn!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2007 at 5:59 pm
Jeg har aldri vært redd for å åpne døren, men man blir jo bekymret når man leser sånne historier.
Jeg pleier alltid å holde døren låst, men hvis det ringer på slår jeg den opp på vidt gap. Tror jeg ville ha følt meg dum hvis jeg tittet frem bak en sikkerhetslenke, men da ville jeg i det minste ha vært trygg.
At kvinner vegrer seg for å anmelde er ikke så rart. Voldtektsmennene blir stort sett aldri dømt, så hva er vitsen med å gjøre det hele verre med at det blir offentlig..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2007 at 6:06 pm
Jammen godt jeg har Findus til å passe på meg!:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2007 at 7:40 pm
Vi betrakter vårt eget hjem som trygt, men jeg må fortelle hva jeg opplevde i går kveld.
Jeg hadde vært ute på middag, og var ganske sent hjemme, da jeg åpnet døren, stod jeg med paraplyen i den ene hånden og vesken i den andre, og skyndte meg inn dørene, for det regnet så kraftig.
Da jeg skulle på jobb i dag morges, fant jeg nøklene mine i døren.
Der hang de så fint, og det stod vel mer eller mindre “velkommen inn hvem som vil”…
Ble helt dårlig da jeg så det, men det er faktisk ikke første gang det skjer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2007 at 7:43 pm
Jeg låser alltid døren når jeg er hjemme, utenom de gangene jeg faktisk glemmer nøklene i låsen.
Jeg kunne godt ha tenkt meg en dørlenke, men det er for galt at man skal måtte gå til innkjøp av det…
Det er godt du har innført rutiner for barna. Man kan ikke bli forsiktig nok, ser det ut for.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2007 at 7:46 pm
Jeg tenker nok litt som deg, at jeg ville følt meg passe dum, med en dørlenke.
Men det er vel bedre å være forsiktig, enn å risikere å bli overfalt…
Vi er reddere for å dumme oss ut ;O)
Det er forferdelig at så få voldtekter faktisk blir oppklart.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2007 at 7:47 pm
Jeg ville absolutt følt meg trygg med Findus i hus :O))
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2007 at 9:00 pm
jeg er i utgangpunktet enig med deg, Larien….
men dette er et utrolig vansklig spørsmål rettslig sett….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2007 at 9:36 pm
Tror ikke dette er noe å frykte.
Beklager å si det,men jeg tror dessvere også at mange kvinner er seg selv skyld i voldtekter. Og det viser seg også at mange avgir falske anklager.
En kan jo også si at vi kvinner har rett til å både kle oss som vi vil og gå hvor vi vil i ett fritt land,men så er det dessverre ikke.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2007 at 10:02 pm
Det er nettopp det som er problemet, at svært få når frem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2007 at 10:06 pm
Jeg er helt uenig med deg her Marit.
For det første skal vi kunne kle oss akkurat som vi vil, og vi skal også kunne ferdes hvor som helst.
Du nevner kun de falske anklagene, men hva med alle de som faktisk har blitt voldtatt, og som ikke når frem?
Prøv å forestill deg den situasjonen. Først bli voldtatt, for så å vite at gjerningsmannen går fri.
Hvordan kan du si at kvinner er skyld i voldtekt?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2007 at 12:32 am
Jeg er sjelden redd for slike ting, men jeg er likvel alltid litt på vakt. Har heldigvis kikkehull i døra mi, så jeg kan sjekke hvem som står der før jeg åpner.
I den delen av byen jeg bor i har det vært veldig mange voldtekter, men jeg har tenkt som så at om jeg skal gå og være redd hele tiden, da kan jeg ikke bo her. Derfor tenker jeg heller litt sikkerhet i form av å ikke gå alene i kjipe områder (taxi er billig livsforsikring), ikke gå alt for utfordrende kledd, ikke snakke med fremmede på veien, ikke åpne for ukjente osv.
Mye av årsaken til at få blir dømt er at voldtekter er så vanskelig å bevise. Rettssystemet er jo lagt opp til at tvilen skal gå tiltalte tilgode. Det er mange jenter som lyver om voldtekt, og det gjør ikke saken bedre. Men det er ufattelig tragisk for de som har opplevd noe sånt, og som ikke blir trodd.
Til alle jenter vil jeg si: Om noe skulle skje deg, dra til legevakten umiddelbart. Kun på den måten kan de få noe bevis. Dersom man ikke er slått og har synlige merker på kroppen, kan det bli problem med bevisets stilling (han kan påstå at det var frivillig), men det er likvel lurt å ta turen. Da har man en bedre sjanse for å bli trodd, og det finnes prøver, foto, legeuttalelser o.l. til en evt. rettssak. Dessuten kommer man da med i statistikken, og det er viktig. Det er store mørketall. Skal det bli gjort tiltak og bli forandring, er vi nødt til å synliggjøre voldtektene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2007 at 7:17 am
Hvis man skal gå å være redd, kan man slutte å leve. Man kan som du sier ta sine forhåndsregler, men at man skal være redd for hvordan man skal kle seg, synes jeg blir helt galt.
Tenk at man skal måtte vurdere hva man kan ha på seg, i fare for å bli voldtatt.
Jeg blir så provosert av at det skal være sånn.
Taxi er billig livsforsikring, og jeg så et innslag på nyhetene om prisene på taxi i Oslo i går.
Der var det en prisforskjell, som man ikke skulle tro var mulig.
Nå var det jo også kommet “luxus taxi”, som kledde seg i dress, var freche og fine, men til en helt annen pris.
Men ok, det er bedre å ta taxi, og kunne føle seg trygg.
Kikkhull i døren burde alle ha, men er du sikker på at du vil ta den rette avgjørelsen allikevel?
Flott oppfordring du kommer med her, men problemet er nok at mange kvier seg for å oppsøke hjelp dessverre.
Takk for fin kommentar Heidi :O))
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2007 at 7:28 am
#15.5 Larien
Taxi koster, men det er ikke så ille egentlig (også sparer jeg rått mye på å ikke ha bil, så jeg kan kjøre mye taxi for det en bil ville kostet meg). Jeg er heldig å bo ganske sentralt, så jeg kommer meg som oftest hjem for en hundrelapp eller to. Det er jo mest i helger dette er aktuelt. I hverdagen bruker jeg kollektivt. De går til de små nattetimer og stopper rett utenfor der jeg bor.
Taxi-prisene har vært ganske ryddige frem til nå, så jeg vet vanigvis hva det koster de strekningene jeg pleier å kjøre. De nye luksus-taxiene har jeg ikke hørt om. Fikk ikke sett nyhetsinnslaget du refererer til.
Ja, man skal kunne kle seg som man vil. Men om man har ekstra “høy puppeføring” en dag, koster det lite å ta en jakke utenpå når man tusler hjemover – for å ikke provosere på seg oppmerksomhet. Det går ikke ut over min kvinnelighet, men det kan hjelpe på å ikke tiltrekke feil karer når man går i gata.
Det med døra og kikkhull – det hender det kommer noen og skal selge lodd og sånt. Da kjenner man ikke personen. Men jeg ser alltid an. Mest unger som selger lodd, og de er jo bare søte. Sjelden det ringer på fremmede menn, heldigvis.
Nå er det straks jobb for min del. Enormt mye jeg skal gjøre i dag, så jeg gruer meg litt til en veldig hektisk dag. Men nå er det ikke mange timene til helgefri. Det blir deilig. Ha en nydelig dag, Larien!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2007 at 7:42 am
Jeg måtte jo selv ut med nesten ti tusen, for å fikse bilen sist. Jeg kunne nok ha kommet langt med taxi for de pengene.
Jeg tror nok du slipper billigere unna, så lenge du ikke har bil ja.
Jeg forstår hva du mener med det å kle seg utfordrende, men det jeg vil frem til er at det er riv ruskende galt, at vi skal måtte tenke sånn.
For vi kan faktisk ikke kle oss som vi vil, uten at vi “fremprovoserer” voldtekt…
Jeg ville nok ha følt meg litt tryggere med kikkhulli døra, og jeg tror nok man vil kjenne det på magefølelsen, hvis noe var galt.
Nå er det endelig fredag, og vi skal ha bakedag på jobb. Gleder meg stort til helgen, men det er jo ikke noe nytt :O))
Håper dagen din går fint, selv om du har mye på programmet. Ha en flott helg Heidi…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2007 at 2:57 pm
DEt er skremende at oppklaringsprosenten er så liten, og at mange voldtekter ikke blir anmeldt, og HVIS de blir anmeldt, blir de henlagt.
Det er mange kvinner som blir frarådet å anmelde, fordi det kommer til å bli ord mot ord, og bevisbyrden er slik at man ikke kan dømme noen før man er overbevist om at den mistenkte er skyldig.
Derfor går mange voldtekstsmenn fri.
De fleste voldtekter skjer i situasjoner der offer og gjerningsmann er kjente:
De er i samme vennekrets, er i slekt, er kjørester, samboere eller ektefeller, har et brutt forhold bak seg og ex- en kommer tilbake og voldtar, eller de blir kjent på byen og drar på nachspiel sammen.
For eksempel. Det er i slike situasjoner det er så vanskelig for kvinnen å bli trodd.
Men når det gjeleder overfall og voldtekt av fremmede menn, blir kvinnen trodd.
Som regel.
Det hører til sjeldenhetene at man blir voldtatt av fremmede som ringer på døren, og jeg for min del er ikke redd for å åpne døren når det ringer på. Ja, jeg er så naiv at jeg ikke har døren læst på dagstid, MEN så bor jeg ikke alene i huset og jeg bor på en fredelig landslig plett utenfor Bodø sentrum, der jeg innbiller meg at intet ondt kan hende. (Kanskje burde vi begynne å ha døren læst om dagen).
Om du skal få sikkerhetslenke?
Det er jo så forskjellig alt etter hvor man bor. Hvis man føler seg utrygg , er det en bra idé å montere sikkerhetslenke, og det er vel nokså vanlig i store byer, både av hensyn til voldteksmenn og innbruddstyver.
En hver må gjøre det han eller hun synes er best for sin egen trygghet.
Fin helg til deg, Larien!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2007 at 2:59 pm
(Sorry for trykkfeil. det heter jo kjærester og låst.)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2007 at 4:08 pm
Det er hårreisende å tenke på at man blir frarådet å anmelde en voldtekt.
Jeg tør ikke tenke på hvordan det ville ha vært, å være i en sånn situasjon.
Jeg tror aldri jeg kunne latt være å anmelde det.
Det du nevner om kjærester, samboere, og ex’er har vi nok hørt om flere ganger, og da blir det straks verre å bevise hva som har skjedd.
Jeg låser alltid døren, for man hørere om så mye rart som skjer i distriktet.
Her forleden var det en som skar opp dekkene på alle bilene i området, han gikk rundt med en svær kniv på seg.
Søsteren til ei venninne av meg skulle på jobb, og kom ut til en bil som hadde fire oppskårne dekk.
Da kan man virkelig begynne å lure på hva som feiler folk.
Det er godt å høre at du bor på et trygt lite sted Starlett, for man skal virkelig ikke gå rundt å være redd i sitt eget hjem.
Jeg kommer nok ikke til å få meg sikkerhetslenke heller, men kanskje et kikkehull.
Ha en fin helg Starlett :O))
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2007 at 4:10 pm
Smiler til deg, det heter visst hører, og ikke hørere også ;O)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2007 at 6:32 pm
Sikkerhetslenke kan være falsk trygghet. Jeg har en sånn her jeg bor (stor bygård med veldig mange leiligheter). Den er festet i en karm som ikke sitter alt for godt fast. Om noen sparker i døra om den er på gløtt og lenka er på, løsner karmen på null og nix, og dermed har lenka null verdi. Derfor gidder jeg ikke å bruke den. Men kikkehullet er jeg glad for.
Den forrige som bodde her før meg, hadde en ubehagelig opplevelse. Hun skulle inn etter en kveld ute på byen. En mann fulgte etter henne siste biten hjemover. Da hun kom til hoveddøra inn til oppgangen, kastet han seg over henne. Heldigvis var hun kjapp, så hun klarte å smekke døra igjen over fingrene hans. Hun hørte et brøl fra ham, og deretter løp hun opp etasjene og låste seg fort inn i leiligheten sin. Han må ha blitt ganske bra skadet. Hun så ham heldigvis aldri igjen. Vi tør ikke tenke på hva som hadde skjedd dersom hun ikke hadde klart å stoppe ham.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2007 at 9:29 pm
innom med ønsker om en god helg og med god eklemmer og te
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2007 at 9:57 pm
Når drapsmenn er ute etter 3 år, er det jo ingen vits i å bure inn en voldtektsmann noen få timer….
Retts-saken vil jo ta lengre tid enn soningen….
Nei, pepperspray med påfølgende 50 ballespark er tingen…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2007 at 10:12 pm
Kjæreste Larien.
Vanskelig tema dette her.
Selvfølgelig skal menn ha respekt for kvinner,men det er det dessverre ikke alle som har og derav burde kvinner tenke seg litt om.
Nå er det jo flest voldtekter som skjer hvor gjerningsmannen er kjent.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2007 at 11:29 pm
Som du sier, så kan det nok være en falsk trygghet, med sikkerhetslenke.
Men det har nok kommet noen nyere varianter nå etterhvert vil jeg vel tro.
Den episoden du forteller om her, hørtes ganske så skremmende ut.
Jeg hadde fått fullstendig panikk, hvis jeg fant ut at det var noen som fulgte etter meg.
Jeg pleier vanligvis å gå hjem fra byen, hvis jeg har vært ute en tur.
Det hender rett som det er at jeg går alene, men jeg begynner nå å bli mer skeptisk til det.
Det er en tur på ca 20 minutter, jeg har egentlig aldri vært redd for å gå denne biten, men er ikke så sikker nå lenger.
Det handler vel egentlig om at man skal kunne føle friheten til å gjøre det, og ikke la redselen ta overhånd.
Ha en god natt :O))
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2007 at 11:31 pm
Så koselig at du dukker opp med jevne mellomrom Stjernesol…
Jeg kunne trenge en god kopp med varm te, men jeg orker ikke å lage nå så sent :O))
God helg, og klem til deg…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2007 at 11:35 pm
Jeg er helt enig med deg, det er jo nesten strengere straffer for å kjøre for fort, enn det er å voldta.
Duste Norge på sitt aller “beste”…
Man får nok ty til pepperspray og ballespark captaincruel ;O)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2007 at 11:35 pm
Nei, jeg tror ikke jeg er immun, men jeg orker ikke gå rundt å bruke energi på å være redd for noe sånt. Jeg blir litt redd på andres vegne, men jeg tenker ikke masse på det. Jeg tror man tiltrekker seg det man frykter, uten at jeg prøver å provosere på meg noen, bevisst eller ubevisst, så derfor gidder jeg ikke tenke på sånt. Ikke missforstå meg da
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2007 at 11:37 pm
Det er jo faktisk sånn det har blitt, at kvinner må begrense seg både i måten å kle seg på, og hvor de ferdes…
Dette synes jeg er riv ruskende galt, men man må nok ta sine forhåndsregler…
Ha en god natt kjære Marit ;O)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2007 at 11:43 pm
#23 Mirabai
Jeg forstår hvordan du tenker, for jeg går heller ikke å tenker på sånne ting til daglig.
Men man får seg en tankevekker, når man hører om sånne episoder, det er ihvertfall helt sikkert.
Jeg misforstår deg rett ;O)
Ha en god natt Mirabai…
Sov trygt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2007 at 12:43 am
i dag er en lykkens dag her. en mann ble dømt til fire år for overgrepene han har gjort. haleluja-
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2007 at 10:25 am
Nå kjenner ikke jeg til saken, men er fire år nok, for de skadene han har påført.
Jeg tror nok ikke den som har blitt utsatt for overgrep får det så mye bedre.
Skadene vil være der uansett, men selvfølgelig er det bra at han blir straffet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende